18. Is het waar dat iedereen door de geschiedenis heen op dezelfde manier gered werd als wij vandaag?

De Bijbel leert duidelijk dat mensen gered zijn door verschillende evangeliën (verschillende soorten goed nieuws) op verschillende tijden. Ondanks verschillen in het evangelie in verschillende tijden zijn er een aantal dingen die altijd waar zijn.

Iedereen die ooit gered is of nog gered zal worden is gered door het bloed van Jezus Christus (Johannes 14:6, Handelingen 4:12). Iedereen die ooit gered is of nog gered zal worden is gered door genade door geloof (Efeze 2:8,9). De wijze waarin de evangeliën verschillen in de verschillende tijden zit in de inhoud van het vereiste geloof en of er werken zijn vereist als een uiting van dat geloof.

Hoewel werken niet zijn vereist als een uiting van geloof onder de tegenwoordige bedeling van genade, waren werken wel vereist onder de evangeliën die van toepassing waren gedurende andere tijdsperioden.

Laten we bijvoorbeeld kijken naar Noach. De inhoud van zijn geloof was niet het bloed van Jezus Christus, maar wat God tegen hem had gezegd over de komende zondvloed. God maakte Noach het goede nieuws bekend dat Noach zou gered worden van de zondvloed mits hij God zou gehoorzamen. Noach liet zijn geloof in wat God had gezegd zien door het doen van werken, door een ark te bouwen. Als Noach de ark niet had gebouwd dan zou hij verdronken zijn, zo is het duidelijk dat werken waren vereist als een uiting van Noach’s geloof.

Een ander evangelie dat werken vereiste als een uiting van geloof vinden we in toekomstige periode van de grote verdrukking. Gedurende de grote verdrukking zullen de gelovigen zich moeten onthouden van het aanbidden van het beest om gered te worden. Omdat het aanbidden van het beest en het ontvangen van het merkteken zonden zijn die niet vergeven kunnen worden (Openbaring 14:11), zal het vermijden van deze zonden een vereiste uiting zijn van geloof.

Deze gelovigen zullen kennelijk geen eeuwige zekerheid hebben terwijl zij nog leven, omdat er de mogelijkheid is dat zij het merkteken van het beest zullen aannemen op een bepaalde tijd in de toekomst en verloren zullen gaan.

Noot: Wij van http://www.GenadeBijbel geloven dat als men dan in die tijd eenmaal gered en dus gerechtvaardigd is, men dat ook blijft. Want 1 Joh.3:9 leert duidelijk dat een geredde Jood dan niet die zonde zal kunnen doen. De zonde des doods (het merkteken) is onherroepelijk, maar een wedergeboren Jood , ook al zal hij afvallig zijn, wordt er toch door God van weerhouden om deze zonde te doen. Het merkteken zullen alleen ongelovigen ontvangen en niet de gelovigen die niet de werken doen. Denk ook aan de gelijkenis van de 10 ponden. Er zijn er die veel doen, maar ook die weinig doen.

Noach’s evangelie en het evangelie gedurende de grote verdrukking zijn verschillend van het huidige evangelie van genade. De inhoud van een reddend geloof nu vandaag is volledig vertrouwen op het bloed van Jezus Christus aan het kruis voor onze zonden.

Dit geloof komt nu tot uiting zonder het doen van enigerlei vereiste werken. Omdat er geen werken worden vereist onder het evangelie van genade hebben gelovigen nu eeuwige zekerheid vanaf het moment dat zij geloven in het bloed van Christus dat Hij vergoten heeft aan het kruis.

Wij moeten niet verbaasd zijn dat de inhoud van reddend geloof verschilt op verschillende punten in de tijd. Op verschillende tijden in de geschiedenis heeft God verschillende openbaringen gegeven over wat Hij vereist van de mens in die tijd. Daar volgt vanzelfsprekend uit dat de inhoud van het vereiste geloof op die bepaalde tijd afhankelijk is van Gods bijzondere openbaring gedurende die tijd.

Hoewel Christus de Redder is van allen die gered zijn, is het niet zo dat iedereen gedurende de geschiedenis gered is op precies dezelfde manier.

Leave a comment